"Mały Miś w świecie wielkiej literatury" - autor Aneta Konefał "Misiowa Mama".
Organizatorem projektu w roku szkolnym 2018/2019 jest Grupa MAC S.A. (właściciel marek MAC Edukacja, MAC Technologie i MAC Dydaktyka) przy współpracy z CEBP 24.12 Sp. z o.o. wydawcą miesięcznika Bliżej Przedszkola.
W roku szkolnym 2018/2019 w naszym przedszkolu realizowany jest projekt,, Mały Miś w świecie wielkiej literatury".
Celem głównym projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa,zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom - uświadomienie roli czytania w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych, włączenie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego.
W projekcie jest 6 zadań wyznaczonych do zrealizowania przez Małego Misia:
[1] Mały Miś – czytające Przedszkolaki tzw. wersja przedszkolna
[2] Mały Miś uczy samodzielności
[3] 100-lecie niepodległości. Pokaż radość Przedszkolaku!
[4] Kulinarne warsztaty z Małym Misiem
[5] Kuferek Kreatywności Małego Misia
[6] Misiowe aktywności sportowe
Po wysłaniu sprawozdania z realizacji poszczególnych zadań grupa otrzymuje certyfikat potwierdzający zaliczenie określonego zadania. Zrealizowane mamy już cztery zadania potwierdzone certyfikatami.
- a) Mały Miś – czytające Przedszkolaki
Opis: Dzieci wraz z nauczycielem wybrały grupową maskotkę – Misia Maksia, który wyposażony w dzienniczek odbywał czytelniczą podróż po domach przedszkolaków.Rodzice wpisywali tytuł utworu, który został przeczytany, a dzieci wykonywały pamiątkowy rysunek.
Czytamy w przedszkolu. Zaproszeni goście czytali dzieciom utwory literackie( Pani Bibliotekarka, Ciocia Ela, Przedstawiciel MAC, Siostra Zakonna), wizyta w bibliotece i codzienne czytanie po obiedzie.
- b) Mały Miś uczy samodzielności
Opis: Cykl zabaw i zajęć z wykorzystaniem metod aktywnych wdrażających dzieci do samodzielności, dzieci wspólnie z Małym Misiem uczyły się czym jest samodzielność oraz w jaki sposób zdobyć tę ważną umiejętność. Miś przedstawił dzieciom swoją koleżankę Adę, która pierwszy raz przyszła do przedszkola. Razem z Adą dzieci tworzyły Kodeks przedszkolaka (burza mózgów), dowiedziały się czym jest dyżur w przedszkolu.
- c) 100-lecie niepodległości. Pokaż radość przedszkolaku!
Opis: Zorganizowanie w przedszkolu akademii patriotycznej oraz zajęć o Ojczyźnie(symbole narodowe, nauka hymnu, konkurs plastyczny itp..)
- d) Kulinarne warsztaty z Małym Misiem
Opis: Dzieciom stwarza się warunki do samodzielnego przygotowywania posiłków. W poszukiwaniu smaków odwiedzają przedszkolną kuchnię. Wspólnie z nauczycielem poszukują potraw opisanych w literaturze np. ciasteczka Alicji z Krainy Czarów, piernikowa chatka Baby Jagi z bajki „Jaś i Małgosia”. Zostają zapoznane z historią powstania książki kucharskiej. Poznają zasady pisania przepisów i razem próbują stworzyć przepis na ,, misiową sałatkę". Efekt finalny: stworzenie książeczki kulinarnej ilustrowanej przez dzieci.
- e) Kuferek Kreatywności Małego Misia
Opis: Zabawy plastyczne i teatralne z Małym Misiem. Nauczyciel przygotowuje dla dzieci kuferek (tekturowe pudełko ozdobione według własnej inwencji – przewiduje się konkurs na najpiękniejszą pracę), z którego losują misiową zagadkę lub problem do rozwiązania.
- • Zadaniem przedszkolaków jest w jak najbardziej twórczy sposób odnieść się do tematu. W kuferku nauczyciel gromadzi dodatkowo materiały tj. słomki, skrawki tkanin, guziki itp. które dzieci mają wykorzystać w toku zabawy.
- f) Misiowe aktywności sportowe
Opis: Dzieci uczestniczą w zabawach ruchowych i próbują do aktywności fizycznej włączyć lokalną społeczność np. seniorów. Tworzą hasło reklamowe zachęcające do uprawiania sportu oraz ilustrowane ulotki reklamowe, które mogą np. wręczają przechodniom podczas spaceru wokół przedszkola. Przeprowadzają sondę uliczną: „Po co ludziom ruch?” Dołączają do inicjatywy „Sprintem do maratonu” lub zorganizowanie sportowej olimpiady.
Dzieci realizujące project bardzo lubią wszystkie aktywności, które proponuje Mały Miś i pani Maria – wychowawczyni grupy Wiewiórek. Przed dziećmi jeszcze kilka miesięcy realizacji projektu.