Pani Psycholog zaprasza do kontaktu telefonicznego rodziców, którzy chcieliby się skonsultować w sprawie swoich dzieci. 

Konsultacje telefoniczne: każdy wtorek 9:00 - 11:00 tel. 510-460-010

 

Tygodniowy plan pracy

PSYCHOLOGA

tydzień 22.06. – 26.06. 2020 roku

Temat: RODZINA.

Cele:

- dzielenie się ze swoimi bliskimi uczuciami związanymi z rodziną

- budowanie głębokiej więzi

- zdobywanie wiedzy na temat uczucia miłości

SPOSÓB REALIZACJI

BAJKA O MIŁOŚCI

Poniżej przesyłam link do bajki o miłości w rodzinie. Piękne opowiadanie, o tym, jak każdego dnia możemy wywołać radość i uśmiech na twarzy bliskiej nam osoby. Małe gesty budują wielkie rzeczy.

https://nietylkobajki.pl/bajki/przygody-kota-afika/seria-ii-cos-dobrego-kochanego-lubianego/bajka-o-milosci-w-rodzinie-dzien-milosci/

Po przeczytaniu jej można wykorzystać pomysł na zabawę zaczerpniętą z bajki. Każdemu członkowi rodziny podrzucamy karteczki, na których piszemy miłe słowa. Młodsze dzieci mogą narysować lub poprosić o pomoc osobę dorosłą.

POMOCNA DŁOŃ”

Dziecko ma za zadanie odrysować swoją dłoń oraz ją wyciąć. Na każdym palcu dziecko pisze lub rysuje to w czym pomaga lub chciałoby pomóc swoim najbliższym. Praca ta to dobry początek do rozmowy z dzieckiem o tym jak możemy okazywać bliskim swoje uczucia.

Tygodniowy plan pracy

PSYCHOLOGA

tydzień 15.06. – 19.06. 2020 roku

Temat: Doświadczanie świata.

Cele:

- rozwijanie umiejętności poznawczych

- rozbudzanie ciekawości

- kształtowanie postaw otwartości na nowe doświadczenia

SKARBY NATURY

Wspólnie z dzieckiem udajemy się na spacer. Zabieramy ze sobą woreczek, koszyk lub jakiś pojemnik. Podczas wycieczki zbieramy różnego rodzaju „ skarby natury” ( kamyki, liście, patyki itp.). Po powrocie do domu przygotowujemy ciastolinę lub plastelinę. Z masy należy uformować krążki i delikatnie dociskać naturalne przedmioty znalezione podczas spaceru. Po chwili usuwamy je, by móc podziwiać ciekawe odkształcenia.

psycholog 15 czerwca
 

Po wykonaniu zadania warto dziecko zapytać co czuło w trakcie wykonywania tego ćwiczenia. Zabawa ta nie tylko rozwija nas poznawczo, ale także uczy nas o naszych uczuciach.

 

PODAWANIE PRZEDMIOTU”

Do zabawy potrzebujemy misia pluszowego. W zadaniu może brać udział kilka osób, można ją również przeprowadzić w parze. Przy większej liczbie osób stajemy w kole, jeśli jesteśmy w parze to stajemy naprzeciwko siebie. Jeden z uczestników podaje kolejnemu misia, ale robi to jakby ten przedmiot był: 

- bardzo ciężki,

- gorący,

- kłujący,

- delikatny,

- cuchnący,

- lekki,

- mokry itp.

Można wymyślać różne przykłady i powtórzyć rundki.

Inspiracje zaczerpnięte ze strony emocjedzieka.pl

Zachęcam również do obejrzenia eksperymentu, który z pewnością Państwa dzieci będą chciały wykonać.

https://www.youtube.com/watch?v=VCfwFnTV1Yc

Tygodniowy plan pracy

 

tydzień 08.05. – 12.05. 2020 roku

Temat: Zabawy relaksacyjne dla przedszkolaków!

Cele:

- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami

- kształtowanie umiejętności wyciszania się

ZABAWY RELAKSACYJNE DLA PRZEDSZKOLAKA.

W tym tygodniu proponuję Państwu zabawy relaksacyjne, które mają dużą moc zwalczaniu u dziecka lęków, poprawiają jakość snów, zmniejszają napięcie mięśniowe i uspokajają.

ĆWICZENIA USPAKAJAJĄCE

1) Smok – wdychamy powietrze nosem, a wydychamy powietrze buzią (tak jak smok zieje ogniem)

2) Pizza – wyobraź sobie, że na dłoni masz kawałek gorącej, pachnącej pizzy. Najpierw wąchasz zapach pizzy nosem, a potem studzisz ją ustami, wydychając powietrze.

MASAŻE RELAKSACYJNE

Dreszczyk

Idą słonie po betonie (uderzenia piąstkami po plecach)

płynie rzeczka (ręka wije się wzdłuż kręgosłupa)

idzie pani na szpileczkach (kłucie sztywnymi palcami)

z gryzącymi pieseczkami (lekkie szczypanie)

słonko świeci ( głaszczemy w koło plecy)

pada deszczyk (przebieramy palcami)

czy cię przeszedł dreszczyk (chwytamy za szyję).

Masaż z myszką

Cicho, cicho, w puszystej kurteczce

Chodziła raz myszka po gładkiej półeczce (powolne głaskanie)

Znalazła ser żółty, ząbkami go jadła (powolne ściskanie szczypanie)

Strzepnęła okruszki (szybkie klepanie, strzepywanie)

W kąciku usiadła okruszki zebrała

Ząbkami je zjadła ( powtórne ściskanie)

Po gładkiej półeczce chodziła w kurteczce (głaskanie).

ĆWICZENIE RELAKSACYJNE - ŚNIEŻKI

Dziecko otrzymuje do rączki kawałki waty i robi z niej „kuleczki śniegowe”. Ma za zadanie dotykać nimi wybrane części ciała, na początku z otwartymi, a potem z zamkniętymi oczami.

Więcej propozycji zabaw w książce D. Chanvel, Ch. Novet - „Zabawy relaksujące dla przedszkolaków” Wydawnictwo Cyklady W –wa


tydzień 25.05. – 29.05. 2020 roku

Temat: Dzień Dziecka na wesoło!

Cele:

  • gromadzenia dobrych doświadczeń

  • pogłębianie relacji i więzi rodzinnych

  • rozwijanie wyobraźni

DZIEŃ DZIECKA NA WESOŁO!

W tym tygodniu proponuję Państwu moc dobrej zabawy. Tydzień ten jest pod znakiem zabaw i spędzania czasu z Naszymi Skarbami. 01.06. jest ich święto, więc sprawmy, żeby ten czas oraz każdy kolejny dzień był pełen radości i świetnej zabawy.

BITWA „ PAPIEROWA”

Do zabawy potrzebujemy niepotrzebne gazety i stoper. Z gazet robimy kule papierowe. Tworzymy dwie drużyny i ustawiamy stoper na 2 minuty. Każda drużyna dostaje tą samą ilość kul. Gdy ruszy czas mamy za zadanie przerzucać kule papierowe na pole przeciwnej drużyny. Wygrywa ta drużyna, która po 2 minutach będzie miała mniejszą ilość kul z papieru po swojej stronie.

BITWA PAPIEROWA

WYŚCIGI SPORTOWE

Przygotowujemy dwa pojemniki i dwie piłeczki. Każdy uczestnik zabawy ma za zadanie głową przetransportować piłkę do swojego pojemnika. Wygrywa ten kto pierwszy trafi do pojemnika swoja piłką. Inna wersja tej zabawy to przetransportowanie piłki między kolanami do pojemnika.

bramki

MALOWANIE MARZEŃ DZIECKA

Do tego zadania potrzebujemy farby i kartkę. Prosimy dziecko o malowanie wymarzonego prezentu lub/i jak powinien wyglądać wymarzony Dzień Dziecka.

 marzenia

marzenia2


KOCHAM…

W tym tygodniu tematem przewodnim jest miłość. Zbliża się Dzień Matki, więc na myśl nasuwa się słowo: KOCHAM! W związku z tym przygotowałam dla Państwa zabawy związane z tym pięknym uczuciem !

OBRAZY MIŁOŚCI

Pokazujemy dziecku zdjęcia bliskich członków rodziny (np. mamy, brata, siostry, taty, babci). Zadajemy pytania dotyczące tych osób: Dlaczego są ważne dla Ciebie? Co czujesz do nich?

Następnie prosimy dziecko o narysowanie tych osób. Przykładowa karta pracy poniżej:

serce psych 26 maja

Karta pracy: emocjedziecka.pl

SYMBOL MIŁOŚCI

W szkatułce lub w jakimś pudełku chowamy serce. Może to być lizak w tym kształcie lub jakiś przedmiot. Mówimy dziecku, że w pokoju ukryty jest skarb. Dziecko ma za zadanie go odnaleźć i otworzyć kuferek. Przy okazji poszukiwań pytamy dziecko o to czego człowiek potrzebuje? Co sprawia, że żyje nam się dobrze i jest miło i przyjemnie? Rozmawiamy z dzieckiem o tym jak dużą wartość ma miłość. Po odnalezieniu symbolu miłości możemy je podawać sobie do rąk z bardzo dużą delikatnością i ostrożnością. Sugerując jak ważne jest, by szanować i dbać o miłość do bliskich osób.

Poniżej link do bajki dotyczący Dnia Matki. Zachęcam do obejrzenia!

https://www.youtube.com/watch?v=5EDetnGiEqU

 

 

 

WSPÓLNA ZABAWA TO SUPER SPRAWA!

 

W tym tygodniu mam dla Państwa kilka propozycji związanych z pogłębianiem relacji i tym samym fajną zabawą. Wspólne spędzanie czasu z dzieckiem daje możliwości budowania zaufania i gromadzenia dobrych doświadczeń. Zapraszam do wspólnej zabawy…

 

ZABAWA „ Dziękuję Ci za…”

 

Do tej zabawy potrzebujemy piłkę. Siadamy w kółku lub naprzeciwko siebie ( jeśli jest nas tylko dwójka). Rzucamy ją do siebie i mówimy za co drugiej osobie dziękujemy. Proponuję kilka rundek. Zabawa ta buduje pozytywne relacje i wzmacnia wiarę w siebie.

 

ZABAWA „Ślepiec”.

 

Do tej zabawy potrzebujemy szalika lub chusty. Przygotowujemy również tor przeszkód. Następnie zawiązujemy chustę na oczach dziecka i pomagając mu pokonujemy tor. Po skończonej zabawie pytamy o uczucia dziecka. W ten sposób pracujemy nad zaufaniem.

 

KALAMBURY

 

Zabawa znana wszystkim, ale bardzo dobrze wpływająca na samopoczucie i budząca dobre emocje. Hasła mogą być związane z pokazaniem zwierzęcia, jakiej czynności, ale także emocji. Dzięki temu ćwiczymy i powtarzamy umiejętności społeczne.

Przygotowałam również dla Państwa link z bajką „ 40 minut dobrej zabawy z królikiem Alilo”:

 

https://www.youtube.com/watch?v=dZHLu1mZRXw


„JAK SOBIE RADZIĆ ZE STRESEM?”

     Kolejne tygodnie za nami, więc nic dziwnego, że buzują już w nas różne emocje. Dlatego w tym tygodniu zaproponuję Państwu troszkę informacji na temat radzenia sobie ze stresem. Warto zadbać o to, żeby Nasza pociecha wiedziała kiedy pojawia się stres i co może z nim zrobić, żeby lepiej się poczuć.

„WYBUCHOWA BUTELKA”

Do tej zabawy potrzebna jest butelka z napojem gazowanym. Zadanie ma na celu pokazanie dziecku, co się z nami dzieje, kiedy buzują w nas różne emocje i do czego one mogą doprowadzić, jeśli się z nimi nie uporami.

W tym zadaniu dobrze by było, aby brała udział jak największa liczba osób. Butelka powinna być przekazywana z rąk do rąk i każda osoba ma za zadanie opowiedzieć co ostatnio ją zdenerwowało. Po wypowiedzeniu się, potrząsamy butelką i przekazujemy ją dalej. Pod koniec rundy pytamy dziecko co może się stać jak odkręcimy butelkę. Tłumaczymy dziecku, że jeśli pozwalamy żeby te emocje w nas tkwiły, to później mogą one wybuchnąć i zrobić dużo szkody. Pytamy dziecko co może się stać kiedy złość w nas zostaje? Podpowiadamy dziecku, że może to być krzyk na kogoś, czy rzucenie zabawką itp.

„ PLAKAT: Jak sobie radzę ze stresem?”.


Dziecko korzystając z wzoru poniżej ma za zadanie wybrać te czynności, które powodują u niego zmniejszenia napięcia, które sprawiają że czuje się lepiej. Można pokolorować wybrane czynności, lub wyciąć i przygotować z nich plakat. Dziecko również samo może narysować swoje metody, inne od zaproponowanych przeze mnie.  POBIERZ

psych stres

psych plakatstres

Materiały zaczerpnięte ze strony : uniwersytet.dzieci.pl oraz myslepozytywnie.pl

 

 


„ Strach ma wielkie oczy”

W tym tygodni proponuję Państwu temat dotyczący lęku, który w ostatnim czasie z pewnością często się pojawia w nas. Boimy się o zdrowie Nasze i bliskich, o to jak będzie wyglądała najbliższa przyszłość i jak świat będzie wyglądał po powrocie do normalności. Dzieci czują nasze emocje, więc warto ich również oswajać z lękiem. Oto kilka propozycji.

"ZABAWA „ KARTY STRACHU”

Przygotowujemy wraz z dzieckiem kartki w trzech kolorach: biały, czarny i niebieski. Biała karta oznacza: nie bałem/am się nigdy, czarna – boję się i niebieska – bałem/am się, ale już się nie boję. Dorosły odczytuje przykłady, a dziecko podnosi kartkę w zależności od tego co czuję.

Przykłady: pająki, burza, ciemność, przedszkole, choroba, szpital, rekiny, duchy, psy, hałas, lekarz, prezenty, kłótnie, krzyk, rower, most, woda, postacie z bajek itp.

"PORTRET MOJEGO STRACHU"

Dziecko ma za zadanie namalować swój strach. Jak wyglądam jak się boję lub czego się boję najbardziej? Przykładowe karty pracy poniżej:

STRACH

Po tej zabawie warto „ przytulić strach”, czyli przerobić strach z rysunku na coś pozytywnego.

strach2

Dziecko zmienia swoją pracę w pozytywny obraz. Zadanie to pozwoli dziecku oswoić się ze strachem.

KTO POMAGA OSWOIĆ LĘK

Prosimy dziecko o narysowanie lub wypisanie osób, które możemy prosić o pomóc w sytuacjach, gdy się boimy.

Poniżej filmik dla Państwa dotyczący strachu:

https://www.youtube.com/watch?v=8JEOudX0jXc

 

TĘSKNOTA …

W tym tygodniu chciałabym Państwu zaproponować przybliżenie dziecku tematu tęsknoty. Jakże ważny temat i myślę, że towarzyszący nam teraz w bardzo dużym stopniu.

Czas izolacji od rówieśników oraz środowiska przedszkolnego z pewnością ma na naszą pociechę negatywny wpływ. Oto moje propozycje na poradzenie sobie z tym uczuciem.

 

Proponuję zacząć od zabawy z dzieckiem, która przybliży mu sens i znaczenia tego słowa.

ZABAWA „ USYCHAMY Z TĘSKNOTY”.

Razem z dzieckiem stajemy blisko siebie. Nacieszamy się chwilę swoją obecnością. Po czym żegnamy się i powoli oddalamy się od siebie. Możecie do siebie jeszcze chwilę pomachać. A teraz odwróćcie się do siebie plecami – tak, byście nie widzieli swojego partnera/ki, oddalajmy się nadal i usychamy z tęsknoty. Niech to chwilę potrwa. Teraz nie zmieniając naszej uschniętej pozycji odwracamy się. Machamy do siebie i zaczynamy powoli zbliżać się do siebie. Gdy już jesteśmy blisko siebie możemy się wylewnie przywitać.

Zabawę tą można powtórzyć przy użyciu włóczki.

W parze rozwijamy włóczkę i oddalamy się od siebie. Po czym znów się zbliżamy. Teraz poproś dziecko, by się pożegnało i przecięło nitkę na pół. Każdy zwija swój kawałek i znowu się oddala tak, aby nie widział partnera/ki. Następnie znów powracamy do siebie i możemy związać nitki ze sobą.

Po skończonej zabawie zapytaj dziecko jak się czuło kiedy się oddaliliście oraz wtedy kiedy byliście blisko.

ZABAWA „ WYRAŹ SWOJĄ TĘSKNOTĘ”.

W tym zadaniu możecie Państwo zaproponować dziecku, żeby wyraziło swoje uczucia. Dziecko może narysować za czym lub za kim tęskni. Może również z masy solnej lub plasteliny wykonać upominki, które chciałby wręczyć osobie za którą usycha z tęsknoty. Oto przykładowe propozycje na wyrażenie tego uczucia.

masa

przedszkole

Tutaj przedstawiam Państwu link do obejrzenia.

Jest to krótka bajka o tęsknocie i kolejna propozycja jak sobie z nią poradzić.

https://www.youtube.com/watch?v=AU8n5XNyBEg

 


KAŻDY Z NAS JEST WAŻNY!

W tym tygodniu chciałabym zaproponować Państwu zabawy mające na celu kształtowanie poczucia bycia ważnym.

Na początek zaproponuję Państwu bajkę, która będzie dobrym początkiem do kolejnych ćwiczeń.

Bajka terapeutyczna o pszczółce - Molicka

Daleko stąd, daleko, w królestwie zwierząt, żyła pośród innych mała pszczółka. Tym się jednak różniła od innych pszczółek, które latały po łąkach i spijały słodki nektar z kwiatów, że zapragnęła zrobić wielką karierę, występować w telewizji, być na pierwszych stronach gazet. Marzyła o wielkiej sławie. Pewnego dnia powiedziała do mamy: Zostanę modelką. Mama najpierw się zdziwiła, a potem zaczęła tłumaczyć córeczce: Ależ kochanie, modelki mają takie długie nogi, są bardzo wysokie, a ty jesteś malutką pszczółką. Pszczółka nie chciała tego słuchać i nie czekając, aż mama skończy, odleciała czym prędzej do szkoły modelek. Właśnie zaczynały się zajęcia. Sarenki i łanie biegały po wybiegu, przytupywały kopytkami, kręciły ogonkami, a nasza biedna pszczółka musiała uważać, by jej ktoś niechcący nie nadepnął. Na szczęście miała żądło i to ją uchroniło przed zadeptaniem. Nikt jednak nie zwracał na nią uwagi. Po kilku lekcjach sama stwierdziła, że to zajęcie nie dla niej. 

Zostanę piosenkarką, pomyślała, potrafię tak doskonale brzęczeć. Mamo – powiedziała – zmieniłam decyzję, zostanę piosenkarką. – Ależ ty nie potrafisz śpiewać! Nie znasz nut – mówiła zmartwiona mama – Umiem za to pięknie brzęczeć – odparła pszczółka, wzruszyła lekceważąco ramionami i nie słuchając dłużej mamy, odleciała do radia. Pięknie brzęczę –powiedziała wschodząc do studia. – Doskonale – oparł redaktor Słowik. – Właśnie dzisiaj mamy konkurs młodych talentów, stań w kolejce i tutaj, na tej kartce napisz swój repertuar. – Repertuar ... a co to takiego? – zdziwiła się. – Zapisz tutaj, o tu – pokazał pazurkiem – piosenki jakie zaśpiewasz. – Mmmhhhmmm – zamruczała niezadowolona pszczółka. I po chwili uzmysłowiła sobie, że nie zna żadnej piosenki, potrafi tylko brzęczeć. Słowiki wyśpiewały trele morele, skowronki nuciły smętne pieśni, nawet wróbelki dzióbkiem wystukiwały rytm i zawzięcie powtarzały słowa piosenek. Tutaj nie cenią prawdziwych talentów, pomyślała. Tylko się skompromituję, nie docenią mnie. Czym prędzej odleciała do ula. A może zostać aktorką, najlepiej filmową? – zastanawiała się. – Tak nadaję się do tego. Ale i tutaj okazało się, że liski, kreciki, a nawet niedźwiadki lepiej znają sztukę aktorską. Nasza pszczółeczka, nie potrafiła zadeklamować wiersza czy zatańczyć. Może zostać sportowcem? Zajączki biegają szybciej, koniki wyżej skaczą. Nie, do tego też się nie nadaję. Co ja nieszczęśliwa mam robić, jaki zawód wybrać? – głośno lamentowała. 

Przyleciały inne pszczółeczki, usiadły dookoła i spytały: - Dlaczego nie chcesz zbierać miodu? Masz taki piękny ryjek, na pewno będziesz 

w tym znakomita. Chodź z nami. Poleciały na piękną łączkę  i po pracowitym dniu mała pszczółeczka zebrała garnek słodkiego nektaru. – Jesteś w tym naprawdę wspaniała – pochwaliła mama. – Bardzo się cieszę, że moja córeczka jest takim dobrym zbieraczem. Pszczółeczka spojrzała z dumą  na garnek, pełen po brzegi i też się ucieszyła. Potem pomyślała: do tego właśnie się nadaje, to potrafię robić dobrze. Zadarła łebek do góry bardzo z siebie dumna i razem z innym poleciała do ula

 

Po przeczytaniu bajki warto dziecku zadać kilka pytań:

Co robiły pszczółki na łące?

Czym różniła się mała pszczółka od pozostałych pszczółek? Czego nie chciała robić?

O czym marzyła pszczółka?

Kim chciała zostać?

Czy jej marzenia się spełniły?

Jaki talent odkryła w sobie pszczółka ? W czym była najlepsza?

 

Teraz można dziecku zaproponować zabawę

Jestem dobra/y w …”

Na podłodze układamy koło, może być zrobione ze skakanki albo paska czy kładziemy hula hop.

Dziecko stoi na zewnątrz koła, a rodzic podaje różne sytuacje, w których dziecko może czuć się ważne i być z siebie dumne. Dziecko wskakuje do środka koła jeśli uzna, że dane stwierdzenie do niego pasuje. Oto przykłady sytuacji:

- są Twoje urodziny

- dostajesz prezent

- wygrywasz konkurs

- zdobywasz dyplom

- otrzymujesz pochwałę od Pani w przedszkolu

- przytula Cię ktoś bliski

- kolega chce się z Tobą bawić

- ktoś cieszy się na Twój widok itp.

POKAZ TALENTÓW

Po zakończonej zabawie można dla dziecka przygotować pokaz talentów. Zachęcamy dziecko, żeby zaprezentowało to w czym jest dobre. Oczywiście w zabawie może brać udział cała rodzina. Podczas tego zadania ważne jest, żeby docenić dziecko za wkład w pracę czy aktywność i pochwalić je. Można pomyśleć również o jakiejś nagrodzie (np. ulubiony deser dziecka lub wspólna gra planszowa).

 


RELAKS - JAK ZADBAĆ O DOBRE SAMOPOCZUCIE?

W tym tygodniu proponuję Państwu zadbać o dobre samopoczucie.

Niestety możliwości obecnie mamy bardzo ograniczone, ale relaks i oderwanie się myślami od złych wiadomości i nerwów jest dla wszystkich niezbędne.

Proponuję Państwu stworzyć wraz z dzieckiem gry planszowe.

GRA „ MOJE ULUBIONE”

Do gry potrzebujemy:

- planszy

Planszę tworzymy razem z dzieckiem – a oto moja propozycja:

plansza1

- kostki do gry

- pionki

- ewentualnie żetony

CEL GRY:
Celem gry jest dotarcie do mety oraz zdobycie jak największej liczby żetonów.

ROZPOCZĘCIE GRY:
1. Uczestnicy gry ustawiają swoje pionki na polu z napisem „START”.

2. Rozpoczyna najmłodszy gracz. Kolejna osoba wyznaczana jest zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.

3. Gracz rzuca kostką i przesuwa się do przodu na planszy o tyle pól ile wyrzuci.

4. Stojąc na polu gracz udziela odpowiedzi na pytanie „Moje ulubione…(tu dodaje słowo które znajduje się na polu)”. Jeśli udzieli odpowiedzi na pytanie – zabiera żetonik i kładzie go przed sobą.

5. Po dotarciu na metę wszystkich uczestników gry rozpatrujemy ją w dwóch wymiarach:

kto dotarł na metę jako pierwszy
– kto zebrał najwięcej żetonów.

 

GRA „EMOCJE”

Do gry potrzebujemy:

- plansza i karty z pytaniami

Planszę i karty tworzymy razem z dzieckiem – a oto moja propozycja:

plansza1

- kostki do gry

- pionki

- ewentualnie żetony

CEL GRY:
Celem gry jest dotarcie do mety oraz zdobycie jak największej liczby żetonów.

ROZPOCZĘCIE GRY:
1. Uczestnicy gry ustawiają swoje pionki na polu z napisem „START”.

2. Rozpoczyna najmłodszy gracz. Kolejna osoba wyznaczana jest zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.

3. Gracz rzuca kostką i przesuwa się do przodu na planszy o tyle pól ile wyrzuci.

4. Jeśli gracz stanie na polu z jakimś numerem to musi odpowiedzieć na pytanie z kartki. Jeśli udzieli odpowiedzi otrzymuje żeton.

5. Po dotarciu na metę wszystkich uczestników gry rozpatrujemy ją w dwóch wymiarach:

kto dotarł na metę jako pierwszy
– kto zebrał najwięcej żetonów.

Na relaks i odprężenie dobrze jest dziecku przeczytać lub puścić do słuchania bajki relaksacyjne. W poniższym linku możecie Państwo znaleźć ciekawe propozycje.

https://www.youtube.com/watch?v=p9h8SChtrjI

http://przedszkole3.hajnowka.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=200:bajki-relaksacyjne&catid=44:zabawy-z-mam-i-tat&Itemid=121

 

 


KĄCIK PSYCHOLOGA

tydzień od 6 - 10 kwietnia 2020 roku -

propozycje opracowała Pani Katarzyna Krysztofiak

 

Pani Psycholog zaprasza do kontaktu telefonicznego rodziców, którzy chcieliby się skonsultować w sprawie swoich dzieci. 

Konsultacje telefoniczne: każdy wtorek 9:00 - 11:00 tel. 510-460-010

 

PODRÓŻ W ŚWIAT EMOCJI I KREATYWNOŚCI.

Emocje towarzyszą nam każdego dnia. Wszystkie są nam potrzebne do prawidłowego funkcjonowania w życiu. Mam dla Państwa propozycje obejrzenia filmu pt. „ W głowie się nie mieści”, gdzie dziecko może poznać jakie mamy podstawowe emocje i jaką rolę one odgrywają. Po obejrzeniu filmu warto z dzieckiem porozmawiać o nich. Można również wykorzystać poniższe buźki i przypomnieć maluchowi jakie emocje najczęściej nam towarzyszą.

 Link do filmu:  https://www.cda.pl/video/4264250b7

buzki

 

ZABAWY Z PIASKIEM 

Na plac zabaw nie możemy teraz pójść z dzieckiem, ale możemy w domu wykorzystać piasek. Może być z piaskownicy, albo kinetyczny. W tej zabawie tylko wyobraźnia może nas ograniczyć.

Aktywności te oprócz rozwijania motoryki małej, rozbudzania wyobraźni, budują u dziecka wiarę w siebie i poczucie sprawstwa.

POJEMNIK SKARBÓW

Do tej zabawy potrzebujemy jakieś korale, pojemnik, piasek i szczypce do ogórków (w przypadku zwykłego piasku). W piasku ukrywamy skarby, dziecko ma za zadanie je odnaleźć. Jeśli macie Państwo piasek kinetyczny to w tym przypadku dziecko szuka rączką.

Poniżej przedstawiam inspiracje:

piasek

JEŻYK I PIZZA

W tej zabawie dziecko wykorzystuje piasek kinetyczny.

Do zbudowania jeżyka musi ulepić zamek z piasku, po czym wbić kredki w budowlę. Jeżyk gotowy.

Pizze dziecko przygotowuje rozwałkowując piasek i dekorując różnymi dodatkami. Po skończonej pracy może plastikowym nożykiem lub przeznaczonym dla małych dzieci pokroić danie.

Oto przykładowe inspiracje:

jezyk

pizza

 


KĄCIK PSYCHOLOGA

tydzień od 30 marca do 3 kwietnia 2020 roku -

propozycje opracowała Pani Katarzyna Krysztofiak

 

Pani Psycholog zaprasza do kontaktu telefonicznego rodziców, którzy chcieliby się skonsultować w sprawie swoich dzieci. 

Konsultacje telefoniczne: każdy wtorek 9:00 - 11:00 tel. 510-460-010

 

  1. JAK PRZETRWAĆ CZAS KWARANTANNY?

Mamy kolejne propozycje!

Tym razem coś dla rodziców…

https://agatakomorowska.pl/koronawirus-i-5-etapow-zaloby/

 

     2. Dla maluchów przygotowaliśmy filmik o koronawirusie. Warto dzieciakom dać kilka informacji skąd to zamieszanie.

https://www.youtube.com/watch?v=Xdblj09W8BM

 

     3. Kolejne dni za nami, ale jeszcze minie trochę czasu zanim wrócimy do NORMALNOŚCI.

         Przedstawiam Państwu kolejne pomysły na urozmaicenie dnia i wprowadzenie w domu radosnej atmosfery.

 

SŁOIK POCHWAŁ

Kto nie lubi usłyszeć czegoś miłego o sobie, albo wiedzieć, że ktoś z nas jest dumny?

Odpowiedź jest prosta – każdy uwielbia słyszeć miłe rzeczy na swój temat.

Dlatego słoik pochwał to dobry pomysł na przekazanie bliskiej osobie, że doceniamy jej codzienne starania.

Do tego zadania potrzebujemy niepotrzebne słoiki, które wraz z dzieckiem możemy pięknie ozdobić. Każdy w rodzinie może mieć swój pojemnik. Zabawa jest prosta.

W każdym dniu członkowie rodziny wrzucają karteczki do słoików swoich bliskich. Na karteczce rysujemy to za co chcielibyśmy pochwalić drugą osobę. Pod koniec dnia zaglądamy do naszych słoiczków i wspólnie omawiamy rysunki.

Jest to super okazja, tym bardziej teraz, kiedy świat się zatrzymał, na mówienie sobie miłych rzeczy i docenianie siebie każdego dnia.

WISZĄCE EMOCJE

To propozycja do monitorowania stanów emocjonalnych naszych pociech. Oczywiście dorośli też mogą brać w tym udział.

Do przygotowania tej konstrukcji potrzebujemy wieszaka, klamerek, jakiś wstążek albo sznureczków oraz sztywnego kartonu i kolorowego papieru.

Wraz z dzieckiem musimy przygotować 4 buźki przedstawiające emocje: radość, smutek, złość i strach. Emocje te powinny zawisnąć na wieszaku. Kiedy mamy już przygotowaną konstrukcję to dziecko (rodzic lub inni członkowie rodziny też mogą J) pod koniec dnia przyczepia klamerkę do emocji, która według niego najlepiej obrazuje to jak się dziś czuło przez cały dzień. Ważne jest, żeby podpytać pociechę co było powodem tego samopoczucia.

Przedstawiam Wam zdjęcia na których możecie Państwo podejrzeć jak wykonać te prace.

1

2


KĄCIK PSYCHOLOGA

Przygotowała pani Katarzyna Krysztofiak

 

Zapraszamy do zapoznania się z propozycjami pani Katarzyny Krysztofiak - naszej przedszkolnej Pani Psycholog. Dbajmy o zdrowie naszych dzieci i to fizyczne  i to psychiczne. 

Dodatkowo pani Psycholog zaprasza do kontaktu telefonicznego rodziców, którzy chcieliby się skonsultować w sprawie swoich dzieci. 

Konsultacje telefoniczne: każdy wtorek 9:00 - 11:00 tel. 510-460-010


ZABAWY NA LEPSZY HUMOR

W ten zwariowany czas Nasz maluch nie musi się nudzić! Wystarczy odrobina fantazji i chęci, by brzdąc miał werwę i dobry nastrój.

Każde dziecko ma w sobie naturalną potrzebę zabawy. Bawiąc się, poznaje świat, uczy się reguł, rozwija psychicznie i ruchowo. Jeśli potrzeba zabawy jest zaspokojona to dziecko jest szczęśliwe!


Podpowiadamy w jaki sposób przegonić nudę i sprawić, by nadchodzący czas był pełen dziecięcej radości.

  • BIWAK W SALONIE

Maluchy uwielbiają mieć kawałek własnej przestrzeni. Rozciągnij duży koc na oparciu kilku krzeseł ustawionych tyłem do siebie, w prostokącie. Następnie spakuj do koszyka piknikowego jakieś smakołyki ( malec może pomóc ), latarkę. Wejdź z dzieckiem do domowego namiotu i zróbcie sobie biwak. Można do namiotu zaprosić ulubione przytulanki.

  • TOR PRZESZKÓD

Maluch, który tryska energią musi mieć odpowiednią dawkę ruchu. Zbuduj razem z dzieckiem tor przeszkód z wykorzystaniem poduszek, pianek, piłek, butelek lub innych przedmiotów w domu. Niech malec na boska rozpocznie swój wyścig. Przykładowy tor przeszkód można podejrzeć na stronie: http://kielboscy.blogspot.com/2014/01/domowy-tor-przeszkod.html

 


A teraz propozycja dla tych, którzy chcieliby wspomagać rozwój emocjonalny poprzez zabawę. 

Zapraszam do odwiedzenia strony :

https://www.gamazbik.com/post/wspomaganie-rozwoju-integracji-emocjonalnej-dzieci-poprzez-zabaw%C4%99


 PRZECZYTAJ MI MAMO, TATO.....

Dzieciom w wieku przedszkolnym trudno mówić o uczuciach w taki sposób jak robią to dorośli. Nie są na tyle dojrzałe, by w pełni je wyrazić. Dlatego bardzo dobrym rozwiązaniem są bajki terapeutyczne, które pozwalają na wejście w świat dziecięcych przeżyć.

Moja propozycja na pogłębianie relacji z dzieckiem poprzez opowiadania i bajki. 

 

BAJKA O DWÓCH OŁÓWKACH

W pewnym piórniku leżały równo ułożone ołówki. Były kolorowe, tylko jeden był zwykły, szary. Tuż obok niego znajdował się wspaniały ołówek dwukolorowy: czerwono-niebieski. Ołówki zawsze przebywały razem, czy to leżąc obok siebie w piórniku, czy ścigając się i kreśląc wzory na papierze. Szary rysował kontury, a dwukolorowy wypełniał je barwami. Bardzo lubiły się tak razem bawić. Inne kolorowe chciały przyjaźnić się z dwukolorowym, ale on wolał szary i z nim spędzał czas.
- Co to za zwyczaje - szeptały oburzone - że dwukolorowy przyjaźni się z takim zwyczajnym! To nie wypada, nie wypada - powtarzały.
Ale dwukolorowy nie słuchał tego gadania, szarak zresztą też. Obydwa przecież bardzo się lubiły.
Aż pewnego dnia wydarzyło się straszne nieszczęście; dwukolorowemu złamały się grafity.
- Będzie do wyrzucenia, do wyrzucenia - szeptały ołówki, z satysfakcją przekazując sobie tę wieść.
Dwukolorowy bardzo się zasmucił, szarak jeszcze bardziej.
- Jak mu pomóc, co zrobić - pytał sam siebie. - Nie, nie pozwolę, by taki wspaniały ołówek, który jeszcze może tyle pięknych rzeczy narysować, został wyrzucony.
Wziął przyjaciela na plecy i pomaszerował szukać lekarza ołówków. Przyjaciele długo szukali pomocy. Szary ołówek był już bardzo zmęczony, co chwilę odpoczywał, ale nie ustawał w poszukiwaniach.
Nareszcie znalazły bardzo starą Temperówkę.
- Spróbuję wam pomóc - rzekła i bardzo ostrożnie zabrała się do pracy.
Delikatnie, by nie spowodować zniszczeń, skrobała, przycinała i w końcu zatemperowała.
- Ufffff, już po zabiegu - powiedziała. - Udało się, jesteś wprawdzie krótszy, ale dalej pięknie możesz rysować, co tylko zechcesz.
- Naprawdę ? - spytał z niedowierzaniem dwukolorowy.
- Pomogłam tobie, ale największą przysługę oddał ci twój przyjaciel - Szary Ołówek.
- E tam - powiedział Szarak zawstydzony tą pochwałą. - My jesteśmy prawdziwi przyjaciele, on nie zdradził naszej przyjaźni dla innych, kolorowych, więc ja... Tutaj zaczął się jąkać bardzo wzruszony.
Dwukolorowy nic nie powiedział, tylko przytulił się do niego. Wróciły razem do piórnika, by odpocząć po przeżyciach, a nazajutrz znowu rysowały razem.

 

Po przeczytaniu bajki dobrze jest z dzieckiem porozmawiać na temat przeżyć bohaterów. Poniżej pomocnicze pytania:

  • Co lubiły razem robić dwa ołówki?
  • Kto i w jaki sposób pomógł dwukolorowemu ołówkowi?
  • Co łączyło ołówki ?
  • Kto to jest przyjaciel?
  • Co jest ważne w przyjaźni?