Tygodniowy plan pracy

tydzień 22 –26 czerwca 2020 roku

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

POBIERZ CAŁY ZESTAW


Tygodniowy plan pracy

tydzień 15 – 19 czerwca 2020 roku

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

POBIERZ CAŁY ZESTAW

 

 

ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

OD 8 czerwca do 12 czerwca 2020

POBIERZ CAŁY ZESTAW

 

 

ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

OD 1 czerwca do 5 czerwca 2020

POBIERZ CAŁY ZESTAW


ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

OD 24 MAJA DO 29 MAJA

POBIERZ CAŁY ZESTAW

 

 PONIEDZIAŁEK

Ćwiczenia oddechowe

1. Dmuchawce- znajdź dmuchawca na łące, zdmuchnij kilka. Pamiętaj! Wdech nosem, wydech ustami.

 

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

Gimnastyka
    Na początku jest rozgrzewka,
Językowa wprzód wywieszka.
Cały język wyskakuje,
Wszystkim nam się pokazuje.
W dół i w górę,
W lewo, w prawo.
Pięknie ćwiczy!
Brawo! Brawo!
Język wargi oblizuje,
Pięknie kółka wykonuje.
Popatrzymy do lusterka,
Jak się język bawi w berka.
Kto spróbuje z miną śmiałą
Zwinąć język w rurkę małą?
Może uda się ta sztuczka.
Trzeba uczyć samouczka

Źródło: https://p24.przedszkola.net.pl

 ZABAWU RUCHOWE

LOGO25.05.1

WTOREK

Ćwiczenia oddechowe

1. Słonko– stań wyprostowany/wyprostowana i wykonuj wdech nosem. W czasie wdechu unieś ręce do góry, wznieś się na palce. Wydychając powietrze powiedz: „Słonko wschodzi coraz wyżej”. Następnie znów weź wdech powietrza i opuść ręce, stań na stopach. Podczas wydechu mów: „A zachodzi coraz niżej”.

Ćwiczenia fonacyjne

Powtarzaj za rodzicem.

„Maszyna do pisania”- przeciąganie samogłosek

Jestem maszyna do pisania.

Piszę litery i zdania:

AAAAAAAA – miała pani psa,

gdy pisała na maszynie,

to ten piesek siedział przy niej.

Ziewał – AAAAAAAA!

UUUUUUUU – bardzo nudno psu.

Pani taka jest zajęta, że o piesku nie pamięta.

UUUUUUU – bardzo nudno psu.

IIIIIIIIIIIIII – patrzy pies na drzwi,

inne pieski są na dworze,

a on z domu wyjść nie może,

YYYYYYYY- warczy bo jest zły.

OOOOOOO- kto to warczy, kto?

kiedy pani skończy pracę, wyprowadzi psa na spacer.

Źródło: http://www.psp.dabrowno.pl/

ĆWICZENIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH

logopeda25.05.2

Ćwiczenia artykulacyjne

Powtarzaj za rodzicem. Odszukaj na obrazku usłyszane przedmioty.

logopedia 25.05.3

ŚRODA

Ćwiczenia oddechowe

1. Przygotuj kartkę papieru i nożyczki. Dmuchaj na wycięty z papieru grzebień, od strony lewej do prawej, tak, aby na jednym wydechu wychyliły się wszystkie zęby grzebienia.

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

logopedia25.05.4

Ćwiczenia lewopółkulowe

SEGREGOWANIE- Odszukaj w swoim domu, w swoich zabawkach, ubraniach po 5 różnych rzeczy, przedmiotów, które mają kolory (czyli 5 przedmiotów zielonych, 5 czerwonych, 5 żółtych…):

logopedia25.05.6

CZWARTEK

Ćwiczenia oddechowe

1. Kura- nabierz powietrze nosem i na jednym oddechu powiedz tekst: Siedzi kura w koszyku, liczy jaja do szyku: jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo… I licz do tylu, do ilu potrafisz najwięcej.

 

Ćwiczenia fonacyjne

Powtarzaj za rodzicem.

 „Wesołe okrzyki”

Tam na wróble stoi strach – ach, ach!

Jaki duży wyrósł groch – och, och!

Ty wietrzyku liśćmi chwiej – hej, hej!

Heli dobrze w szkole szło – ho, ho!

Znów od rana w kuźni ruch – buch, buch!

Płaksa nie wie czego chce - eeeeeeee!

Drzemią kury w cieniu lip – cip, cip!

Przeskoczymy przez ten kloc – hoc, hoc!

Przemknął zając w poprzek bruzd – szust, szust!

Traktor na zakręcie znikł – pyk, pyk!

Krówki w polu mokną w dżdzu – mu, mu!

Znowu rozlał mi się klej- ojej!

Deszcz załzawia oczka szyb – chlip, chlip!

Poszedł kaczki wołać Jaś – taś, taś!

Nie wrzeszcz, bo to ledwie świt – cyt, cyt!

Wrona też swój okrzyk ma – kra, kra!

Jurek Władka zgubi trop – hop, hop!

Od niedzieli zima zła – hu, ha!

Do snu nucą kotki dwa – aaaa!

Piłka skacze, więc ją złap – tap, tap, tap!

Zegar tyka, tak jak nikt – tik, tak,tik!

Woda kapie równo w takt – kap, kap, kap!

Trąbka tak wesoło gra – tra, ta, ta!

Źródło: http://www.psp.dabrowno.pl/

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

logopedia25.05.7

Zabawy paluszkowe

Ćwicz z rodzicami i rodzeństwem.

Wiosenna burza.

Pada deszczyk, pada, pada,
(Uderzamy palcem o podłogę lub o stolik)
coraz prędzej z nieba spada.
(Przebieramy wszystkimi palcami.)
Jak z konewki woda leci,
(Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)
A tu błyskawica świeci...
( Klaszczemy w dłonie nad głową.)
Grzmot !!!
(uderzamy piąstkami o podłogę.)

Źródło: http://www.p43bytom.szkolnastrona.pl/

PIĄTEK

Ćwiczenia oddechowe

1. Wykonaj swoje ulubione ćwiczenie oddechowe.

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

logopedia25.05.8

Ćwiczenia artykulacyjne

Ułóż historyjkę obrazkową w kolejności. Opowiedz, co widzisz na obrazkach

logopedia25.05.9

GRATULACJE

logopedia dyplom 25.05

 

 

 

ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

OD 18 MAJA DO 22 MAJA

POBIERZ CAŁY ZESTAW

PONIEDZIAŁEK

Ćwiczenia oddechowe

1. Wyścigi kulek- przygotuj słomki, kłębki waty, kulki ze srebrnej folii, zrób tor przeszkód. Ścigaj się z domownikami, kto pierwszy dotrze swoją kulką do mety. Pamiętaj! Rób wdech nosem.

 

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

·         Wiewiórka- nagryzaj górnymi zębami dolną wargę.

·         Czesanie warg- „czesz” zębami usta- najpierw dolnymi zębami górną wargę, później górnymi zębami dolną wargę- zmieniaj naprzemiennie.

·         Kląskaj językiem.

·         Wypychaj językiem policzki.

·         Malowanie- unieś język i „pomaluj” nim podniebienie.

·         Nocne niebo- unieś język i stawiaj kropki- gwiazdy na podniebieniu.

·         Wysyłaj całusy- cmokaj.

Ćwiczenia artykulacyjne

Powtarzaj za dorosłym. Odszukaj obrazki opisane w wierszyku.

pon18

dło: https://www.facebook.com/migamisie/

WTOREK

Ćwiczenia oddechowe

1. Przygotuj miskę z wodą, lekkie przedmioty, słomkę. Twoim zadaniem będzie dmuchanie przez słomkę na lekkie przedmioty pływające po wodzie, np. miarka od syropu, kapsel, piłka od ping-ponga.

Ćwiczenia fonacyjne

Powtarzaj za rodzicem.

Dziś w operze wielki konkurs! Udział wezmą znani i lubiani śpiewacy- lalka, miś, lisem, piesek, jeżyk i żyrafa. Pierwsza na scenę wychodzi lalka, kłania się i śpiewa: AAAAAAAAAA- cichutko, potem coraz głośniej (początkowo śpiewamy razem z dzieckiem, ale zachęcamy je, by samodzielne wybrzmiało samogłoskę A). Śpiewa wysokim głosem (śpiewamy razem z dzieckiem), a potem niskim (śpiewamy razem z dzieckiem). Widzowie biją brawo, ale oto na scenie pojawia się lisek. Teraz on zaśpiewa: EEEEEEEEEEE- nisko, wysoko, nisko, wysoko. Brawo!!! Po nim kolejno pojawiają się następni i śpiewają O, U, I, Y (śpiewamy tak jak samogłoski A i E). Kto była najlepszy i wygrał? Sam zdecyduj!

Źródło: https://www.facebook.com/MOWAODNOWA/

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

19 maja

Zabawy paluszkowe

Zabawa paluszkowa zaczerpnięta z „Zabawy paluszkowe" Krzysztof Sąsiadek.

19 majaa

ŚRODA

Ćwiczenia oddechowe

1. Przygotuj słomkę, taśmę klejącą, torebkę, sypkie produkty, np. suchy ryż. Wsyp do torebki 1-2 łyżki stołowe produktu, wsuń słomkę do torebki i zaklej szczelnie taśmą klejącą. Dmuchaj przez słomkę.

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

20 maja

Ćwiczenia lewopółkulowe

Przygotuj sztućce. Ułóż je według podanej kolejności.

Źródło zdjęcia: https://active-company.pl/pfotom-28079/lyzka-stolowa-z-stolowkowy.jpg

20 maja1

20 maja2

20 maja3

CZWARTEK

Ćwiczenia oddechowe

1. ZBIERAMY ZAPACHY- chodź po całym domu i próbuj znaleźć jak najwięcej zapachów. Wdychaj nosem, żeby sprawdzić, co to za zapach, a następnie wydychaj ustami do rączek. Próbuj nazywać te zapachy.

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

21 maj

Ćwiczenia słuchowe

CO SŁYSZYSZ?- Baw się z rodzicami, rodzeństwem. Zasłoń oczy, uważnie słuchaj. Jedna osoba wydaje dźwięk, np. stuka butami, zgniata kartkę papieru, podrzuca klucze, stuka szklankami, podskakuje, dmucha, klepie się po brzuchu, bawi się samochodzikiem. Osoba, która ma zasłonięte oczy musi odgadnąć, co słyszy.

 

 

Ćwiczenia ogólnorozwojowe

Wykonaj polecenie. Pokoloruj, narysuj odpowiednie elementy na indyku. Zrób zdjęcie i wyślij do nas. POBIERZ

paw maj

PIĄTEK

Ćwiczenia oddechowe

1. Przygotuj skrawki papieru lub chrupki. Zdmuchuj je z gładkiej i chropowatej powierzchni. Z której powierzchni łatwiej jest zdmuchnąć przedmiot?

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

21 maj

Zabawy ruchowe

Przygotuj z rodzicami różne rodzaje muzyki– wolną, szybką, spokojną i bardzo dynamiczną, rockową, dance, klasyczną i jaką tylko zechcesz. Tańczcie tak, aby każdy fragment zilustrowało ruchem.

  

Ćwiczenia artykulacyjne

Powtarzaj za rodzicem, nazywaj obrazki, naśladuj odgłosy.

slonko maj

POBIERZ MEDAL

medal majj

 

 

 

 

ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

11 - 18  MAJA

POBIERZ CAŁY TYDZIEŃ

 

11maja

12 maja

12 majaa

13maja

13 majaa

14maja

14majaa

dyplom15maja

15maja

 

 

 

ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

4 - 8 MAJA 

 

POBIERZ CAŁOŚĆ

71

72

73

74

75

76

78

79

799

 

710

711

712

 

27 - 30 kwietnia 

poniedzialek6

wtorek6

wtorek26

sroda6

sroda26

czwartek6

czwartek26

POBIERZ DYPLOM

dyplom robot6

 

 


ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

tydzień 20 - 25 kwietnia 2020

PONIEDZIAŁEK

 

Ćwiczenia oddechowe

1. Wyścigi samochodowe- dmuchaj na papierowe kulki lub piłki od ping-ponga po wytyczonej trasie (zrobionej na stole, np. z klocków).

Ćwiczenia fonacyjne

Ćwiczenia fonacyjne dostępne:

https://wordwall.net/pl/resource/1274179/%C4%87wiczenia-narzad%C3%B3w-mowy-i-fonacyjne

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

 

buzki

Ćwiczenia motoryki małej

Przygotuj kartkę papieru, nożyczki, kredki, klamerki do prania.

Z kartki wytnij wybraną figurę geometryczną (np. koło, kwadrat, prostokąt). Podziel kartkę na kilka części. Pokoloruj te części różnymi kolorami. Twoim zadaniem jest przypięcie klamerki do prania dopasowanej do odpowiedniego koloru.

kolo

 

WTOREK

Ćwiczenia oddechowe

1. Nadymaj policzki. Najpierw nadymaj obydwa policzki, później przesuwaj powietrze między policzkami. Pamiętaj! Podczas tego ćwiczenia, oddychaj nosem.

 

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

MIS

 

 

Analiza i synteza słuchowa

Rodzic powtarza zdania dzieląc wyrazy na sylaby. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie o którym obrazku opowiada rodzic.

Przykład: Na obrazku jest dziecko, które je gruszkę. Mama lub tata czyta: CHŁO–PIEC JE GRUSZ–KĘ. Zadaniem dziecka jest wskazać prawidłowy obrazek.

mama

MAŁE DZIECKO ŚPI Z MAMĄ.

pies

PIES JE KOSTKI.

farma

NA OBRAZKU WIDZĘ ŚWINKĘ, KOGUTA, OWIECZKĘ, KROWĘ I KACZKĘ.

sylwester

PAN SYLWESTER MYJE PODŁOGĘ.

jas

MAŁY JASIO JE PYSZNY OBIADEK.

ŚRODA

Ćwiczenia oddechowe

1. Gra na grzebieniu- czysty grzebień owiń cienką bibułką lub srebrną folią. Spróbuj na nim zagrać dmuchając w niego (usta musze być przyłożone do grzebienia).

Ćwiczenia fonacyjne

Głoska A na wycieczce

Głoska A wybrała się na wycieczkę:

  • jedzie samochodem po asfaltowej, równej powierzchni- wymawiamy A w sposób ciągły aaaaaaaaa

  • wchodzi po schodach- a a a a a

  • płynie łódką- aaaaaaaa

  • jeździ konno- a a a a a

  • jedzie rowerem- aaaaaaaa

  • skacze na skakance- a a a a a

W tym ćwiczeniu można wykorzystać wymiennie wszystkie samogłoski (A, E, O, U ,I, Y). Można również dołączyć ćwiczenia zmiany wysokości i natężenia głosu (mówimy cicho/głośno, wysoko/nisko).

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

PEPA

 

Ćwiczenia- masażyki

Pisze Pani na maszynie

Pisze pani na maszynie (palcami uderzamy po plecach dziecka)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho prawe)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho lewe),
Świeci słońce (masujemy całą dłonią po plecach),
Idą konie (lekko uderzamy pięściami po plecach).
Biegną słonie po betonie (bokiem dłoni uderzają po plecach)
Płynie sobie kręta rzeczka (bokiem dłoni krętą linią przesuwamy wzdłuż kręgosłupa).
Idą panie na szpileczkach (palcami wskazującymi uderzamy po plecach)
Pada, mały drobny deszczyk (wszystkimi paluszkami lekko uderzmy po plecach).
Czujesz dreszczyk? (lekko chwytamy za szyję).

CZWARTEK

Ćwiczenia oddechowe

1. Dmuchaj na papierową ozdobę lub piórko zawieszone na nitce.

 

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

Wykonaj gimnastykę buzi i języka z PONIEDZIAŁKU.

Ćwiczenia słuchu fonematycznego

Odgadywanie docierających odgłosów– zakryj swoje oczy, rodzic lub brat/siostra prezentują różne odgłosy; twoim zadaniem jest prawidłowo odgadnąć to, co słyszysz.

Odgłosy: przelewanie wody, rozdzieranie papieru, przesuwanie krzesła, gwizd czajnika, brzęk kluczy, stukanie butami o podłogę, podskakiwanie, bicie braw, kląskanie językiem. Możesz wymyślić swoje odgłosy.

Ćwiczenia lewopółkulowe

KODOWANIEE

Ćwiczenia artykulacyjne POBIERZ

fiki miki

 

 

PIĄTEK

Ćwiczenia oddechowe

1. Wykonaj swoje ulubione ćwiczenie oddechowe.

Ćwiczenia fonacyjne

Zabawa „Wrona bez ogona…”- twoim zadaniem jest wyliczyć na jednym wdechu najwięcej wron, ile potrafisz. Mów szybko, ale wyraźnie.

Pierwsza wrona bez ogona,
druga wrona bez ogona,
trzecia wrona bez ogona,

czwarta wrona bez ogona,
piąta wrona bez ogona,
szósta wrona bez ogona…

WRONA

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

masza

SUPER PRACA 

UŚMIECHNIJ SIĘ

POBIERZ

 

slonce

 


ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

tydzień 14 - 17 kwietnia 2020

wtorek

Ćwiczenia słuchu fonematycznego 

wtorek2

sroda

sroda2

sroda3

sroda4

sroda5

czwartek

czwartek1

czwartek2

czwartek3

piatek

piatek2

piatek3

medal

 

 

 


ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

tydzień od 6 do 10 kwietnia 

 

Uwiecznij swoje ćwiczenia w postać zdjęć lub filmików, wykonuj zadania, podziel się z nami ich efektami!

Wyślij wiadomość, zdjęcia i filmiki:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub profil „Przedszkole Samorządowe w Chodczu” na Facebooku

PONIEDZIAŁEK

Ćwiczenia oddechowe

1. MYDLANA PIANKA- do wykonania tego zadania potrzebujesz wacik kosmetyczny i mydło w płynie. Napuść na wacik troszkę mydła w płynie, rozetrzyj mydło palcem. Dołóż do ust wacik (od strony suchej, bez mydła) i mocno dmuchaj. Co się stało? Wyślij do nas zdjęcia. 

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

art

Ćwiczenia słuchu fonematycznego:

1. Nasłuchuj dźwięków wydobywających się w domu, spróbuj je rozpoznać i nazwać, np. dźwięk włączonej pralki, stukania widelca o talerz, rozkładanego łóżka, dzwonka do drzwi, stukania butami po podłodze.

2. Gdzie jest dźwięk?- Rozpoznawanie źródła, miejsca i kierunku dźwięku. Poproś mamę lub tatę, aby schowali, np. włączony telefon z cichą piosenką. Twoim zadaniem będzie odszukanie źródła dźwięku. Możesz szukać w pomieszczeniu lub nasłuchiwać i nazwać, w którym miejscu słyszysz dobiegający dźwięk.

Ćwiczenia artykulacyjne

Wymyśl razem z rodzicami wieczorną bajkę. Opowiedz ją. Może uda się Wam ją zapisać, namalować do niej rysunki? Podziel się z nami Waszym pomysłem

art2

WTOREK

Ćwiczenia oddechowe

1. TANIEC- Przygotuj patyk/drewnianą kuchenną łyżkę, sznurek, kawałki papieru lub waty. Zawiąż kilka sznurków po całej długości patyka bądź łyżki. Do sznurków dowiąż kawałki kartki/waty. Poproś domowników, o przytrzymanie wykonanej pomocy na wysokości Twojej twarzy. Dmuchaj raz krótko, raz długo, jednostajnie, z przerwami. Wydłużaj odległość patyka od twarzy.

Ćwiczenia fonacyjne

Powtarzaj spółgłoskę [m]– dźwięk podobny do mruczenia kota. Do spółgłoski dodaj samogłoski:

mmmm

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

art4

Ćwiczenia logorytmiczne

"Na łące"- podziel się ze swoim rodzeństwem i rodzicami na 3 grupy: świerszcze, żaby, pszczoły, jedna osoba prowadzi zabawę. Każda grupa jest wywoływana do poruszania się i wydawania odgłosów określonym akompaniamentem (klaśnięcie w dłonie- wychodzą świerszcze i wydają głosy: cyk, cyk..., tupnięcie nogą- skaczą żaby i wołają: kum, kum, rech, rech, rech..., uderzenie w garnek- wywołuje pszczoły, które brzęczą: bzzz, bzzz...). Biegajcie i skaczcie po pokoju, udawajcie ruchy tych zwierząt. Włącz swoją ulubioną piosenkę, możecie bawić się w rytm piosenki.

ŚRODA

Ćwiczenia oddechowe

1. Przygotuj piłeczkę ping-pongową i szklankę. Włóż piłkę do szklanki i dmuchaj tak, aby piłka nie wyskoczyła ze szklanki. Możesz ćwiczyć również w odwrotny sposób- dmuchaj tak mocno, aby piłka wyskoczyła z naczynia.

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

miny

ruchowe

CZWARTEK

Ćwiczenia oddechowe

1. Przygotuj skrawki papieru lub chrupki. Zdmuchuj je z gładkiej i chropowatej powierzchni. Z której powierzchni łatwiej jest zdmuchnąć przedmiot?

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

art jajo

Ćwiczenia fonacyjne

Naśladuj szeptem głosy z otoczenia, instrumenty muzyczne, odgłosy pojazdów i zwierząt. Zrób konkurs- kto odgadnie, co szepczę?

Ćwiczenia lewopółkulowe

  • Sekwencje ruchowe

Mycie zębów, chodzenie po schodach, gotowanie, ubieranie się i wiele innych, to sekwencje czynności, które wykonujemy każdego dnia. Ucząc samodzielnego ubierania się, uczymy sekwencji ruchowych.

Doskonałym ćwiczeniem jest  bezpośrednie naśladowanie ruchów rodzica podczas śpiewania  "piosenki z pokazywaniem”, nauka układu tanecznego lub ćwiczenia gimnastyczne.

Przykładem może być piosenka „Rób dokładnie to co ja…” :

https://www.youtube.com/watch?v=JS1VXZn-cgk

PIĄTEK

Ćwiczenia oddechowe

1. Dmuchaj bańki mydlane, nadmuchaj torebkę papierową lub foliową.

art owoce

 

Zabawy paluszkowe

  • Tam na stryszku- pokazuj razem z rodzicem według podanej instrukcji w wierszyku

Tam na stryszku (robimy z rąk daszek)
małych myszek (zaciskamy piąstki i poruszamy nimi)
chrobotanie ciągle słyszę. (drapiemy palcami o stół)
Wciąż biegają, dokazują, (biegamy palcami)
podkradają, (zagarniamy dłonie do siebie)
łasuchują. (udajemy, że jemy)
Lecz je złapać trudna sztuka, (grozimy paluszkiem)
bo do norki dają nurka. (chowamy ręce za siebie)

Ćwiczenia artykulacyjne

Opisz obrazek. Wymyśl dialog dzieci, uzupełnij odgłosy zwierząt. Zapisz sam lub poproś rodziców o pomoc. Wyślij do nas uzupełniony obrazek 

wiosna

korona

 

 


ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

30.03 - 3.04.2020R.

PONIEDZIAŁEK

Ćwiczenia oddechowe

1. BURZA W SZKLANCE WODY- Przygotuj kubek z wodą, słomkę. Zanurz słomkę w kubku z wodą- zrób burzę. Dmuchaj naprzemiennie- raz lekko, raz mocno, raz krótko, raz długo.

 

Ćwiczenia fonacyjne

1. Zabawy w echo- powiedz jaki wyraz, który będziesz powtarzać coraz ciszej i ciszej, powoli i rytmicznie.

2. Wykonuj ćwiczenia przypominające mruczenie kota- poczujesz wtedy drgania/wibracje na szyi oraz skrzydełkach nosa.

 

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

1a

Ćwiczenia artykulacyjne

Pobaw się z domownikami w teatrzyk– kukiełkowy, cieni, wycinanek. Wymyślcie wspólną historyjkę i przedstawcie ją.

WTOREK

Ćwiczenia oddechowe

1. PEŁZAJĄCA GĄSIENNICA- potrzebujesz kartkę papieru, nożyczki, kredkę lub mazak, słomkę.

Do wykonania gąsienicy przekazuję link, który ułatwi zrobienie tej pomocy: https://dziecinnieproste.com.pl/pelzajaca-gasienica/

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

2a

Zabawy paluszkowe

  • „Tu paluszek…”- wraz z rodzicem wykonuj ćwiczenia paluszków wg podanego wierszyka.

Tu paluszek, tu paluszek (dotykamy paluszków dziecka)
Kolorowy mam fartuszek (pukamy delikatnie w brzuszek dziecka)
Tu jest rączka (dotykamy prawej rączki dziecka)
A tu druga (dotykamy lewej rączki dziecka)
A tu oczko do mnie mruga (zakrywamy oczko dziecku)
Tu jest buzia (kreślimy koło w powietrzu na wysokości twarzy dziecka)
Tu ząbeczki (odchylamy bródkę dziecka, by otworzyło buzię)
Tam wpadają cukiereczki.

ŚRODA

Ćwiczenia oddechowe

1. ZBIERAMY ZAPACHY- chodź po całym domu i próbuj znaleźć jak najwięcej zapachów. Wdychaj nosem, żeby sprawdzić, co to za zapach, a następnie wydychaj ustami do rączek. Próbuj nazywać te zapachy.

Ćwiczenia fonacyjne

Samogłoski na zakupach

Samogłoski  A, E, O, U, I, Y wybrały się na zakupy do supermarketu, po artykuły papiernicze. Ależ ten sklep ogromny! Idą i idą - wybrzmiewamy: aaaaa, eeeee, ooooo, uuuuu, iiiii, yyyyy (długo i płynnie, z szerokim otwieraniem buzi).

Muszą zapytać kogoś z obsługi (płynnie, ale z intonacją rosnącą , jak w pytaniu): Aaaaa? Eeeee? Ooooo? Uuuuu? Iiiii? Yyyyy?

Wszystko znajdą dopiero na dwudziestym regale! Teraz szybko wrzucają potrzebne rzeczy do koszyka: Samogłoska A zeszyty w linie (rytmicznie i szybko powtarzamy): a a a a a..., samogłoska E ołówki: e e e e e, samogłoska O długopisy: o o o o o , U temperówki i gumki: u u u u u, samogłoska I zeszyty w kratkę: i i i i i , Y  bloki rysunkowe: y y y y y. Wracając do domu, śpiewają (płynnie, przeciągając; rozpoczynamy, potem kontynuujemy  wraz z dzieckiem): pierwsza zaczyna samogłoska  A -  aaaaaa..., potem eeeee..., następnie oooooo..., a za nią uuuuu..., i jeszcze iiiii..., na koniec yyyyy....

Uff, ależ te siatki ciężkie! Teraz trzeba rozpakować zakupy i poukładać rzeczy na półkach (rytmicznie, ale powoli): najpierw a a a a, potem e e e e, za nią o o o o, u u u u, i i i i,  y y y y.

 

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych 

3a

CZWARTEK

Ćwiczenia oddechowe

1. Przygotuj miskę z wodą, lekkie przedmioty, słomkę. Twoim zadaniem będzie dmuchanie przez słomkę na lekkie przedmioty pływające po wodzie, np. miarka od syropu, kapsel, piłka od ping-ponga.

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

Wykonaj gimnastykę buzi i języka z WTORKU.

Ćwiczenia słuchu fonematycznego

Rozłóż na stole lub podłodze obrazki, zabawki, przedmioty. Niech zabawę rozpocznie starsza osoba, mama, tata, starsze rodzeństwo. Osoba, która zaczyna, nazywa wybrany obrazek, przedmiot, zabawkę podając tylko pierwszą sylabę. Twoim zadaniem jest odgadnąć, o jaki przedmiot chodzi.

Przykład:  na podłodze leżą: samochód, klocek, pluszak, ciągnik, puzzle, piłka. Rodzic wypowiada pierwszą sylabę „SA…”- dziecko musi wskazać przedmiot i nazwać.

Ćwiczenia lewopółkulowe

  • Sekwencje słuchowe

Zabawa w sklep, gotowanie, sprzątanie, ćwiczenia podczas porannego ubierania się itp.

Ćwiczenia te ściśle wiążą się z ćwiczeniami pamięci sekwencyjnej.

Powoli i starannie proszę: "Włóż do garnka po kolei: kukurydzę, czosnek, marchewkę".

Powoli i starannie proszę: "Ubierz się po kolei: załóż prawy but, załóż lewy but, ubierz szalik, czapkę i kurtkę".

4a

PIĄTEK

Ćwiczenia oddechowe

1. Przygotuj słomkę, farby, kartkę, wodę. Namaluj farbami na kartce co tylko chcesz. Nie czekaj jak farba zastygnie, weź słomkę i dmuchaj na obrazek. Pamiętaj, że farby muszą być dobrze rozcieńczone z wodą.

Ćwiczenia fonacyjne

Wymawiaj samogłoski A, E, O, U, I, Y (każdą samogłoskę oddzielnie w osobnym schemacie, tzn. wszystkie schematy po kolei samogłoska A, później E, później O…) z przedstawionym schematem graficznym:

5a

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

Wybierz 5 ulubionych ćwiczeń narządów artykulacyjnych i wykonaj je.

Ćwiczenia artykulacyjne

Wieczór z zagadkami! Rodzic czyta, Ty zgadujesz! Może uda się Wam ułożyć swoją własną zagadkę? Podziel się z nami

6A

7A


 

ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

23–27.03.2020

Drodzy Rodzice!

Przekazuję Państwu zestaw ćwiczeń logopedycznych do wykonywania w domu. Ćwiczenia te dostosowane są do wieku dzieci, wspomagają prawidłowy rozwój mowy oraz innych funkcji poznawczych. Do wykonywania tych ćwiczeń potrzebne będą Państwu tylko przedmioty, które posiadają Państwo w domu- zabawki, gry, puzzle, naczynia itp. Życzę przyjemnej zabawy wraz z dziećmi.

#zostańwdomu

W razie pytań, proszę kierować je na adres e-mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pozdrawiam,

Aleksandra Podłucka

 

Po przygotowania zestawu korzystałam ze zbiorów internetowych, m.in.:

- Rysopisy

- Printoteka

- Urszula Kalicińska „Ćwiczenia ortofoniczne w terapii logopedycznej dzieci ryzyka dysleksji”

- Logopestka

- Sylwia Kostanek

 

Zasady wykonywania ćwiczeń:

Ćwiczenia oddechowe:

Wdech wykonujemy nosem, wydech ustami. Podczas wydechu, ułóż usta w dzióbek i dmuchaj. Dmuchaj tak, aby Twoje policzki nie powiększały się. Pamiętaj! Wykonuj ćwiczenia oddechowe przez ok. 1-2 minuty- NIE DŁUŻEJ (gdy za długo będziesz wykonywać ćwiczenia oddechowe, może zacząć kręcić Ci się w głowie).

Ćwiczenia fonacyjne:

Ćwiczenia fonacyjne należy prowadzić po oddechowych. Ćwiczenia fonacyjne powinny trwać krótko, by nie przeciążać mięśni krtani. Między kolejnymi ćwiczeniami należy robić krótkie przerwy.

Ćwiczenia artykulatorów:

Ćwiczenia wykonuj przed lustrem, na siedząco. Ćwiczenia wykonuj tak, jak podczas zajęć. Ćwiczenia wykonuj przez ok. 3-4 minuty.

Zasady:

  1. Siedź z wyprostowanymi plecami.
  2. Przy ćwiczeniach wymagających otwarcia ust- buzia jest szeroko otwarta.
  3. Ćwiczenia wykonuj możliwie jak „najmocniej” potrafisz, napinając mięśnie twarzy, warg, języka.

Ćwiczenia logorytmiczne:

Ćwiczenia logorytmiczne wykonujemy w rytm ulubionej piosenki, wierszyka, instrumentów muzycznych.

Ćwiczenia lewopółkulowe:

Ćwiczenia lewopółkulowe to grupa ćwiczeń, która  koncentruje się przede wszystkim na stymulowaniu lewej półkuli mózgu, która: analizuje, przetwarza linearnie, porządkuje sekwencyjnie, wykrywa relacje, a to wszystko  ma ogromny wpływ na: mowę, czytanie, pisanie i funkcje intelektualne.


 

1

2

3

                             ŚRODA

4

5

6

7

8

9

10

11